Barcha maqolalar

FORS TILINI O’QITISHDA 2R2D METODI (O’zbekiston islom akademiyasi filologiya va dinshunoslik yo’nalishi talabalari misolida)

Ushbu tadqiqot 2R2D (O’qish, Tafakkur, Muzokara, Munozara) metodining O’zbekiston diniy maktablarida fors tilini o’qitishda samaradorligini o’rganadi. Fors tili islom ilohiyotida muhim o’rin tutganligi sababli, talabalarning fors tilidagi mahoratini oshirish diniy matnlarni tushunish uchun zarur. 2R2D metodi – faol o’qish, tanqidiy tafakkur, hamkorlikdagi muzokaralar va tuzilgan munozaralarni birlashtirib, tilni tushunish, tanqidiy fikrlash va ilohiy muhokama qobiliyatlarini rivojlantirishga qaratilgan. Tadqiqot aralash usullardan foydalanadi, jumladan, dars kuzatuvlari, testlar va talabalarning fikr-mulohazalari ushbu usulning ta’sirini baholash uchun ishlatiladi. Dastlabki natijalar shuni ko’rsatadiki, 2R2D metodi fors tilini o’zlashtirishni yaxshilaydi, shu bilan birga talabalarning diniy mazmundagi faolligini oshiradi.

18
02.07.2025

XIX ASR INGLIZ ADABIYOTIDA BOLALIK TASVIRI

Ushbu maqola XIX asr ingliz adabiyotidagi bolalik obrazlarini ijtimoiy, psixologik va madaniy nuqtai nazardan tahlil qiladi. Sharlotta Bronte va Charlz Dikkensning “Oliver Tvist” asaridan tashqari, Tomas Hardi, Elizabeth Gaskell, Jorj Eliot va Uilyam Uordsvort kabi yozuvchilarning asarlarida bolalik qanday tasvirlangani o‘rganiladi. Maqola Viktoriya davri ijtimoiy muammolari, bolalikka munosabat va adabiyotdagi ramziy ma’nolarni ochib beradi. Bolalik obrazlari orqali mualliflarning ijtimoiy tanqid va psixologik dunyoqarashi ko‘rsatiladi.

14
02.07.2025

ЯПОНИЯНИНГ ЦИВИЛИЗАЦИЯВИЙ РИВОЖЛАНИШИНИ ЎРГАНИШГА ДОИР

Maqolada Yaponiyaning tsivilizatsiya rivojlanishini o'rganish ko'rib chiqiladi. Tadqiqotning maqsadi umrining 40 yildan ortiq qismini yapon sivilizatsiyasini, ayniqsa, uning madaniyati tarixini o‘rganishga bag‘ishlagan sharqshunos olim, akademik Nikolay Iosifovich Konrad faoliyatini atroflicha tahlil qilishdan iborat. N.Konrad birinchilardan bo'lib yapon madaniyatiga Sharq va G'arb madaniyatlari bilan qiyosiy yondashuvni qo'llay oldi, bu esa keyinchalik yapon sivilizatsiyasining jahon madaniyatiga qo'shgan hissasini yangicha baholash imkonini berdi. Ushbu tadqiqotning asosiy xulosasi shundan iboratki, N.Konrad merosi yapon tarixi, madaniyati, adabiyoti va tilini o‘rganishda fundamental ahamiyatga ega bo‘lib, uning yapon adabiyotiga oid tarjima va sharhlari yapon xalqi va uning turmush tarzini tushunishda muhim vositaga aylandi.

18
30.06.2025

YAPONANING ZAMONAVIY IQTISODIY DIPLOMATİYASI

Maqolada Yaponiyaning zamonaviy iqtisodiy diplomatiyasi ko'rib chiqiladi. Tadqiqotning maqsadi quyosh chiqayotgan mamlakatning iqtisodiy salohiyatini, shuningdek, xalqaro tashkilotlardagi ishtirokini tahlil qilishdir. Asosiy xulosa shuki, Yaponiya iqtisodiy diplomatiyasi global va mintaqaviy ta’sirni kuchaytirish uchun savdo, sarmoya va rivojlanish yordamini birlashtirgan kuchli vositadir. Iqtisodiy diplomatiya istiqbollari, shuningdek, raqamlashtirishni chuqurlashtirish, yashil loyihalarni kengaytirish va mintaqaviy tuzilmalarni mustahkamlash bilan bog‘liq bo‘lib, bu Yaponiyaga ko‘p qutbli dunyoda raqobatbardoshlikni saqlab qolish imkonini beradi.

20
30.06.2025

SHARQ FALSAFASIDA ISLOMIY MA’RIFAT, MADANIYAT VA MA’NAVIY QADRIYATLAR TALQINI

Mazkur maqolada islom madaniyati va ma’rifatining shakllanish bosqichidagi falsafiy g‘oyalarning ta’siri muhokamaga tortilgan. Jumladan, islomiy ma’rifatga ta’sir etgan omillar va xususiyatlar ishning ko‘lamiga vazifa sifatiga xizmat qilgan. Islom madaniyati va qadriyatining tadrijiy rivojlanishiga ta’sir etgan ilmiy mushohadalar yahudiy va nasoriylar manbalari misolidagi tahlillar yordamida ochiqlandi.

20
30.06.2025

DARS JARAYONIDA TELEGRAM PLATFORMASIDAN FOYDALANISH

Ushbu maqolada Telegram platformasining zamonaviy ta’lim jarayonidagi o‘rni, pedagogik yondashuvlar bilan uyg‘unligi va amaliy tatbiqlari tahlil qilinadi. Maqolada Telegramning dars materiallarini tarqatish, o‘quvchilar bilan muloqot qilish, bilimni baholash va qayta aloqa tizimini shakllantirishdagi afzalliklari yoritilgan. Shuningdek, real misollar, ilmiy iqtiboslar, SWOT tahlil va takliflar orqali Telegram ilovasining ta’limdagi istiqbollari ochib beriladi.

47
23.06.2025

INNOVATSION FAOLIYAT TUSHUNCHASI VA UNING AKSIYADORLIK JAMIYATLARIDAGI O‘RNI

Mazkur maqolada innovatsion faoliyatning mazmun-mohiyati, aksiyadorlik jamiyatlaridagi o‘rni hamda uni samarali boshqarishning nazariy va amaliy jihatlari tahlil qilingan. Korporativ boshqaruv tizimi doirasida innovatsiyalarning raqobatbardoshlik, kapital samaradorligi, manfaatdor tomonlar muvozanati va iqtisodiy barqarorlikka ta’siri asoslab berilgan. Mamlakatda amalga oshirilayotgan islohotlar, davlat ulushi, xorijiy investitsiyalar va ilg‘or boshqaruv yondashuvlari orqali innovatsion salohiyatni rivojlantirish mexanizmlari yoritilgan. Shuningdek, korxona ichki resurslarini strategik innovatsiyalarga yo‘naltirish va iqtisodiy natijalarga erishishdagi korporativ boshqaruvning hal qiluvchi roli asoslab berilgan.

46
23.06.2025

BOSHLANG‘ICH SINFLARDA O‘QISH SAVODXONLIGI FANINI O‘QITISH ASOSIDA O‘QUVCHILARNING TANQIDIY FIKRLASHINI RIVOJLANTIRISH METODLARI

Ushbu maqola O‘zbekistonda boshlang‘ich sinflarda o‘qish savodxonligi fanini o‘qitish asosida o‘quvchilarning tanqidiy fikrlash qobiliyatini rivojlantirish metodlarini o‘rganadi. Tadqiqotda boshlang‘ich ta’limning zamonaviy talablari, o‘qish savodxonligi darslarida tanqidiy fikrlashni shakllantirishning pedagogik va psixologik jihatlari, shuningdek, ushbu jarayonda qo‘llaniladigan innovatsion usullar va texnologiyalar tahlil qilinadi.

43
23.06.2025

INGLIZ VA O‘ZBEK TILLARIDA ZAMON KATEGORIYASINING OG‘ZAKI IFODALANISHI

Ushbu maqolada ingliz va o‘zbek tillaridagi zamon kategoriyasining og‘zaki ifodalanishi tahlil qilinadi. Maqolada ingliz tilida zamonlar yordamchi fe’llar orqali, o‘zbek tilida esa qo‘shimchalar yordamida ifodalanishi haqida so‘z yuritiladi. Ingliz tilida zamonlar simple, continuous, perfect va perfect continuous shakllari orqali ifodalansa, o‘zbek tilida zamonlar faqat qo‘shimchalar yordamida ifodalanadi. Shuningdek, maqolada har ikki tilda zamon kategoriyasining o‘xshashliklari va farqlari ko‘rsatiladi. O‘zbek va ingliz tillaridagi zamon tizimining o‘rganilishi talabalarga tilni o‘rganishda muhim yordam beradi.

45
23.06.2025

INGLIZ TILIDA NUTQIQ QO'LLANISHINI O'RNATISH XUSUSIYATLARI

Ingliz tilida so'zlashuv malakasini egallash ko'p o'lchovli kognitiv-lingvistik jarayonni ifodalaydi, bunda ravonlik, aniqlik va pragmatik muvofiqlik asosiy parametrlar sifatida birlashadi. Ushbu maqola psixolingvistik mexanizmlar, kontekstual o'zgaruvchanlik va o'zaro ta'sir dinamikasiga e'tibor qaratgan holda, og'zaki kommunikativ kompetentsiyani rivojlantirishga asos bo'lgan ichki xususiyatlarni belgilaydi. Zamonaviy pedagogik paradigmalarga, jumladan, kommunikativ tilni o'qitish va vazifalarga asoslangan ta'limga asoslangan tadqiqot uslubiy traektoriyalar va ularning nutq samaradorligini oshirishdagi samaradorligini tanqidiy baholaydi. Og'zaki nutqni cheklaydigan affektiv filtrlar va madaniyatlararo aralashuv kabi ekstralingvistik to'siqlarga alohida e'tibor beriladi. Tahlil ESL kontekstlarida nutq ko'nikmalarini egallash jarayonini optimallashtirishga qaratilgan dalillarga asoslangan pedagogik g'oyalarni taklif qilish bilan yakunlanadi.

44
23.06.2025

ABU ALI IBN SINO FALSAFIY QARASHLARIDAGI «INOYAT» (ạlʿnạyẗ) TUSHUNCHASI «AL-ISHORAT VA-AT-TANBIHAT» ASARINING NAMUNASI.

Abu Ali ibn Sinoning falsafiy qarashlaridagi “Inoyat” tushunchasi haqidagi ushbu maqola va ushbu Sharq peripatetik faylasuflarining sharhlarida keltirilgan urg‘ular tahlil qilindi. “Inoyat” tushunchasi Xudo, olam va inson o'rtasidagi munosabatni o'z ichiga olgan atamadir. Abu Ali ibn Sino inoyat tushunchasini Xudodan kelib chiqqan ezgulik tartibi sifatida baholaydi. Faylasuf bu atama orqali dunyodagi ezgulik tartibiga e’tibor qaratadi. Forobiy «Inoyat»ga emanatsiya, ezgulik-yomonlik, baxt-saodat nazariyasi doirasida baho beradi. Faylasuf emanatsiya nazariyasini ilohiy inoyat bilan izohlaydi. Chunki emanatsiya orqali mavjud bo'lgan dunyo ham Xudoning borligidan ishtirok etadi va uning mavjudligini davom ettirish uchun ilohiy irodaga muhtojdir. Shuning uchun emanatsiya inoyat doimiy ekanligini ko'rsatadi. Bundan tashqari, emanatsiya nazariyasi yovuzlikning mavjudligini tushunishning eng yaxshi usuli hisoblanadi. Ibn Rushd inoyatni Xudo borligining alohida dalili deb biladi. Butun olam Allohning marhamati va saxovati bilan yaratilgan. Faylasuf bu fikrni ifodalash uchun uzluksiz ijod atamasidan foydalanadi. Binobarin, Alloh taoloning olamga inoyati cheksiz va doimiydir. Faylasufning fikricha, inson olam bilan hamohangdir. Bu uyg'unlik Xudoning borligiga ishora qilishi inoyatning dalilidir.

41
23.06.2025

AXBOROT JAMIYATIDA SHAXSIY MADANIYATNING TRANSFORMASIYASI: GLOBALlashgan Raqamli ERADA AXLOQIY MAQOMOTILAR VA identifikatsiya bo‘yicha muzokaralar.

Ushbu maqola rivojlanayotgan axborot jamiyati doirasida shaxsiy madaniyatning ko'p qirrali o'zgarishini o'rganadi. U globallashuv, raqamli texnologiyalar va vositachilik aloqasi shaxsiy o'ziga xoslikni, shaxslararo munosabatlarni va mahalliy madaniy an'analarni qanday qayta shakllantirishini tahlil qiladi. Raqamli ulanish madaniyatlararo almashinuv va global xabardorlikni osonlashtirsa-da, u madaniy bir xillashtirish, o'ziga xoslikning parchalanishi va axloqiy dilemmalar, jumladan, shaxsiy hayotning eroziyasi va madaniy o'zlashtirish kabi xavflarni keltirib chiqaradi. Zamonaviy sotsiologik va falsafiy nuqtai nazarlardan kelib chiqqan holda, tadqiqot raqamli muhitdagi madaniy o'zgarishlarning paradoksal tabiatiga urg'u beradi - o'zini namoyon qilish va xilma-xillik uchun misli ko'rilmagan imkoniyatlarni taqdim etadi, shu bilan birga haqiqiy madaniy uzluksizlikni buzadi. Hujjat ushbu o'zgaruvchan paradigmalarga javoban axloqiy ishtirok, raqamli savodxonlik va madaniyatni saqlash strategiyalarini tanqidiy qayta baholashni talab qiladi.

73
15.06.2025